Wagina na samochodzie

Wagina na samochodzie

rymszewicz.NaTemat.pl – 2014-02-16

Co łączy serce i środek wczesnoporonny; jemiołę i kastrację; rybę i waginę? Przywykliśmy rozumieć i odczytywać symbole, w sposób narzucony przez religię i krąg kulturowy. Czy zastanawialiście się kiedyś jakie są pierwotne, historyczne znaczenia symboli, które traktujemy jak własne i absolutnie niezmienne?

Symbole to

Najprościej mówiąc znaki umowne, które w różnych kulturach mogą przyjmować różne znaczenia. Symbol ma zawsze „podwójne dno” i trzeba pamiętać, że sens symbolu nigdy nie jest jednoznaczny. Zależy od kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Kultury na przestrzeni wieków używały i używają symboli do wyrażenia ideologii, wierzeń i wyjaśniania świata. Dzięki symbolom, kultury identyfikują się, nakłaniają do współpracy, ale też manipulują i używają symboli w roli środków perswazji.

Serce – symbol antykoncepcji

Jest to chyba najlepszy przykład zmian, jakim podlegają znaczenia symboli.

Współcześnie, serce kojarzy się z Walentynkami, miłością i jest nieodłącznym atrybutem zakochanych. Symbol serca jest jednym z najbardziej znanych i rozpoznawalnych symboli świata. Na stałe symbol serca przejęła kultura popularna, powszechnie eksploatując do wyrażania pozytywnych emocji.

Serce w wersji graficznej, którą znamy współcześnie i kojarzymy z miłością romantyczną jest stosunkowo młode. Narodziło się w średniowieczu. W formie obrazu po raz pierwszy zostało przedstawione w 1250 roku we Francji (w romansie rycerskim).

Sam kształt do dziś budzi sporo kontrowersji. Nie przypomina przecież serca ludzkiego. Badacze zwracają uwagę, że jest najbliższy sercu… krowy i że jest to najbardziej prawdopodobny pierwowzór współczesnego symbolu.

Starożytne znaczenie kształtu przypominającego serce również niewiele ma wspólnego z tym, co znamy dzisiaj. Najbardziej prawdopodobne wyjaśnienie pierwotnego znaczenia symbolu odwołuje się do monet znalezionych w starożytnym mieście Cyrena (położone w północnej Libii).

Znalezione monety przedstawiają nasiona lub owoce wymarłej rośliny – sylfionu. Sylfion miał kształt serca i był powszechnie używany, w starożytności, jako ziołowy środek antykoncepcyjny i poronny. Przez skojarzenie z seksualnością i miłością kształt mógł przetrwać jako symbol miłosnych uniesień.

Odwrócony krzyż (Krzyż św. Piotra) – symbol upokorzenia

Współcześnie, najczęściej jest kojarzy się z satanistami. Uznawany jest za symbol postawy antyreligijnej.

Pierwotnie, w tradycji katolickiej, odwrócony krzyż należał (i nadal należy) do św. Piotra, pierwszego papieża, ukrzyżowanego głową w dół. Św. Piotr uważał, że nie zasługuje na to, by umrzeć jak Chrystus i sam poprosił o tak okrutną śmierć.

Wokół znaczenia odwróconego krzyża narosło wiele niejasności. Ich źródłem jest prawdopodobnie tekst apokryficzny z 200 r. n.e „Dzieje Piotra” . To właśnie w Dziejach po raz pierwszy podano informację, że Piotr uważał się za niegodnego śmierci podobnej do Chrystusowej. W myśl tej tradycji, Katolicy traktują odwrócony krzyż jako symbol upokorzenia i niewiary w to, że jest się godnym Chrystusa.

Popularność Krzyża św. Piotra wśród muzyków Heavy Metal’owych i skojarzenia z satanizmem biorą się prawdopodobnie z faktu, że jest on odwróceniem i przez to zaprzeczeniem tradycyjnego krzyża łacińskiego.

Jemioła – symbol nagłej śmierci i kastracji

Kiedy tuż przed Bożym Narodzeniem w wielu domach pojawia się jemioła, najczęściej kojarzymy ją z pocałunkami i przytulaniem. Gałąź jemioły na stałe weszła do tradycji świątecznych.

Jednak pierwotne znaczenie jemioły miało związek z mitologią skandynawską. Wierzono, że tylko jemioła ma moc zabicia groźnego Boga Baldera.

Jego matka bogini Frigg poprosiła wszystkie rośliny i zwierzęta o to, by nigdy nie zabijały ani nie raniły jej syna. Pominęła tylko jemiołę, bo wydawała się jej mała, niepozorna i zbyt słaba by zabić Bóstwo. Ponieważ jemioła nie musiała podporządkować się woli boginii – Baldera zabiła strzała zrobiona z jej gałęzi.

Kiedy Balder wrócił do świata żywych i (dla zgody) obwołał jemiołę wielką rośliną życia, rośliną, która ma zdolność pokonywania śmierci.

Celtyccy Druidzi czcili owoce jemioły, ponieważ kojarzyły się im z…. męskimi jądrami, a biały sok owoców ze – spermą. Obcinanie jemioły było rodzajem rytualnej kastracji świętego drzewa – dębu. Przynoszenie gałęzi jemioły do domu oznaczało wnoszenie do rodziny potężnych rozrodczych sił męskich.

Ryba Chrystusa – symbol waginy

Najpopularniejszy (oprócz krzyża) symbol chrześcijaństwa. Ryba (ze starogreckiego ichtys) jest znakiem Chrześcijaństwa i symbolizuje Chrystusa. Jako znak pochodzi jeszcze z czasów pierwszych chrześcijan, kiedy prześladowano ich jako sektę. Znak ryby umieszczany, np. na murach domów lub rysowany na piasku był rodzajem „drogowskazu bezpieczeństwa” dla Chrześcijan.

Ryba w roli masowego symbolu chrześcijaństwa pojawiła się na początku lat 70-tych XX wieku za przyczyną ruchów pacyfistycznych skupionych wokół działań przeciwko wojnie w Wietnamie.

W 1973 roku symbol ryby wykorzystano podczas australijskiego festiwalu rocka i był to początek światowej popularności symbolu. Dzisiaj, ryba jest trwałym elementem kultury popularnej, wykorzystuje się ją w postaci logo, w biznesie, reklamie, książkach telefonicznych, brelokach, koszulkach, kubkach. Prosty przekaz zawsze informuje, że osoba posługująca się tym znakiem jest chrześcijaninem.

Jednoznaczne konotacje symbolu ryb nieco zaskakują, jeśli uważnie przyjrzeć się historii. Dawniej był wykorzystywany w wielu kulturach i zawsze miał związek z… seksualnością i kobiecą rozrodczością.

Przez wiele wieków ryba była symbolem Wielkiej Bogini Matki i była niczym więcej jak…. graficznym zarysem jej sromu. Najczęściej rysowano rybę jako nachodzące na siebie dwa półksiężyce (księżyc w wielu tradycjach jest utożsamiany z Boginią, a słońce – z Bogiem).

Ślady powiązań pomiędzy kobiecą stroną boskości a symbolem ryb można odnaleźć w różnych kulturach świata starożytnego:

  1. W Chinach, Wielką Matkę Kwan – Yin przedstawiano jako rybę.
  2. W Indiach bogini Kali nazywano „fish-eyed one”.
  3. W Egipcie Izydę nazwano Wielką Rybą Otchłani.
  4. W basenie Morza Śródziemnego i starożytnej Grecji rybę często zastępował delfin.
  5. Według mitologii greckiej Bogini Eurynome, jedna z Okeanid (przedstawiana jako pół-kobieta, pół-ryba) stworzyła porządek świata tańcząc wokół oceanów.
  6. Jej córką była Temida, zwana również Boginią-rybą, była kapłanką wyroczni delfickiej. Nawiasem mówiąc w starożytnej grece “delphis” oznacza „delfin”, a delphys – kobiece łono. W tradycji świętym dniem Bogini-ryby był piątek. W piątki oddawano jej cześć jedząc ryby i oddając się rytualnym orgiom.
  7. W krajach Skandynawskich i Anglosaskich boginię rybę (nazywaną – Freya) czczono każdego piątego dnia tygodnia i z czasem dla jej uczczenia nazwano – Friday.

W całym imperium rzymskim ryba jako symbol kobiecej siły dawania życia był tak popularny i oczywisty, że wydawał się pierwszym chrześcijanom dość… bezpieczny i praktyczny w użyciu. W pierwszych wiekach nawet niespecjalnie przeszkadzały im wyraźnie żeńskie i seksualne konotacje. Dopiero z czasem kościół przejął ze starych tradycji pojedyncze elementy (sam symbol i np. zwyczaj jedzenia ryb w piątek) pomijając aspekt kobiecej seksualności i rozrodczości.

Maska Guy Fawkes – symbol obrońcy wiary katolickiej

Anonymous – to globalna, zdecentralizowana grupa aktywistów internetowych. Anonymous występują przeciwko ograniczaniu wolności obywatelskich, korupcji, konsumpcjonizmowi, cenzurze, katolickiej etyce seksualnej, wpływowi Kościoła katolickiego na życie publiczne i łamaniu praw zwierząt. Grupa zaliczana jest do setki 100 najbardziej wpływowych i opiniotwórczych na świecie (wedłu magazynu Time). W Polsce, profil Anonymous na FB ma ponad 57 tysięcy fanów.

Anonymous występują pod hasłem „Jesteśmy Anonymous. Jesteśmy Legionem. Nie przebaczamy. Nie zapominamy. Spodziewajcie się nas” Podczas manifestów aktywiści zakładają charakterystyczne maski uśmiechniętego mężczyzny z brodą i wąsikiem. Wystąpienia i protesty zaczynają od słów: „Witajcie, obywatele świata. Jesteśmy Anonymous”.

Uśmiechnięta twarz mężczyzny z maski należy do żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku Anglika, nazwiskiem Guy Fawkes. Fawkes był organizatorem legendarnego, nieudanego zamachu z 5 listopada 1605 r. Zamach i jego wcześniejsze plany przeszły do historii jako „spisek prochowy”.

Celem zamachu był Jakub I, król Anglii i Szkocji i lordowie zgromadzeni w Izbie podczas obrad Parlamentu. Wysadzenie budynku miało zdestabilizować działanie państwa i ułatwić wprowadzenie w Anglii religii katolickiej. Fawkes został złapany, osadzony, torturowany i skazany na okrutną śmierć (wyrwanie wnętrzności, powieszenie, poćwiartowanie).

Na pamiątkę tamtych wydarzeń w Wielkiej Brytanii co rok, 5 listopada, obchodzi się Guy Fawkes Night zwaną też Bonfire Night.

Dodajmy jeszcze, że biała maska z twarzą Fawkes’a na trwałe weszła do kultury popularnej za sprawą komiksu z 1982 r. „V jak Vendetta” (autor Alan Moore) i filmu o tym samym tytule (reżyser James McTeigue)

Stosunkowo łatwo jest uzasadnić skojarzenie przez Anonymous postaci Fawkes’a z próbą destabilizacji i wprowadzenia nowego porządku. Trudno natomiast zrozumieć dlaczego grupa walcząca (za co ich podziwiam) m.in. z narzucaniem przez Kościół norm i zasad postępowania oraz z katolicką etyką seksualną i stosunkiem do ciała przyjęła za symbol twarz człowieka, który zginął w obronie Kościoła i wiary katolickiej?

Jaki stąd wniosek?

Symbole nas mamią, oszukują, dowolnie zmieniają znaczenia. Służą politykom, systemom religijnym, Kościołowi, reklamie i biznesowi. Są narzędziem manipulacji i podporządkowania. Zadziwiająco łatwo im ulegamy, boimy się ich, niemal namacalnie czujemy ich magiczną moc. Wielcy tego świata bez większych skrupułów zmieniają ich historyczne znaczenia i spokojnie patrzą, kiedy wozimy symbol waginy na masce samochodu.

A Wy – co o tym sądzicie?


Do poczytania:

Facebook comments:

comments